Зберігання інформації
Очікувані результати навчання
4 ІФО 1-1.1-4 - відстежує здійснення інформаційного процесу та виявляє порушення (наприклад, момент виникнення шуму)
Проблемні питання
Чи всю інформацію можна зберегти?
Презентація
Вправи
Наведена ілюстрація для дискусії про поняття інформації та даних. Інформація - це те, що ми бачимо загалом у вікно. Дані - зафіксована інформація, у вигляді чисел, текстів, зображень, відео тощо. Для збереження даних використовуються носії. Обговорюємо способи зберігання інформації, різноманітні носії (їх назви, можливості, обмеження).
Для розгляду проблеми якісного збереження даних, пропоную зробити "фокус". Для нього потрібно мати 36 двосторонніх карток (зручно, коли вони магнітні для прикріплення на дошку, але не обов'язково). Спочатку учні випадковим чином розкладають 25 карток в сітку 5х5. Після цього вчитель, стверджуючи, що така сітка надто легка, доповнює її до розміру 6х6, але таким чином, щоб у кожному рядку та стовпці була парна кількість карток кожного з кольорів. Таким чином ми "непомітно" додаємо контрольний рядок та стовпець до початкової сітки. Далі вчитель закриває очі, а учні перевертають ОДНУ картку, будь-яку на власний розсуд. Вчитель може легко визначити, яку картку було перевернуто, адже вона знаходиться на перетині рядка та стовпця з непарною кількістю карток різних кольорів.
Учні можуть сформулювати гіпотези роботи такого "фокусу", а потім - виконати його самостійно. Варто поекспериментувати і дізнатись, чи можна визначити перевертання двох, трьох, чотирьох карток? Також цікаво поміркувати про картку нижнього правого кутика - її потрібно заповнювати, орієнтуючись на стовпець вище, чи рядок ліворуч? (Відповідь - це не має значення, результат однаковий). Чи важливий розмір сітки, з якою працюємо?
Опис вправи https://classic.csunplugged.org/wp-content/uploads/2014/12/Document4.pdf
Висновок з цієї вправи - при збереженні інформації можна додавати контрольні показники, щоб забезпечити коректність передавання/збереження даних. Аналогічні технології застосовуються, наприклад, до штрих-кодів та номерів кредитних карток. Варто обговорити на скільки збільшується обсяг інформації, коли додаються контрольні розряди.
До речі, кожна картка представляє 1 біт інформації в одному з двох станів. Які ще значення можуть використовуватись для подібного кодування, крім двох кольорів і чисел 1 та 0? (це питання є зв'язком з наступною темою).
Можна виконати вправи з заповнення пропусків на основі мовного чи математичного матеріалу.
Питання для роздумів та дискусії - чи завжди більший збережений обсяг даних означає більше інформації? Більша книга (у сторінках чи за форматом сторінок) - означає більше інформації? Розмір літер? Кількість ілюстрацій? Довший фільм? Більша за розміром картина? За кількістю використаних кольорів? Роздуми мають підштовхнути до висновку, що інформативність далеко не завжди залежить від обсягу збережених даних.